Pleisterplaatswandelingen

De Historische Vereniging Alphen aan den Rijn organiseert iedere eerste zaterdag van de maand om 11 uur ’s morgens een rondwandeling met gids door het centrum van Alphen aan den Rijn. Daarbij wordt altijd aandacht besteed aan het Romeinse verleden van onze gemeente in het begin van onze jaartelling (van 41 tot circa 270 na Chr).

In 2021 is de noordelijke grens van het Romeinse Rijk (de Limes) opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De limes loopt dwars door het hart van de gemeente Alphen aan den Rijn. Reden genoeg om de Romeinse Pleisterplaats Albaniana meer voor het voetlicht te brengen. Daarom worden naast de reguliere wandelingen in de zomermaanden op verschillende  tijdstippen extra rondwandelingen georganiseerd die volledig in het teken staan van het romeinse verleden van onze gemeente.

Daarbij maken de gidsen dankbaar gebruik van de op het Rijnplein aanwezige verwijzingen naar de Romeinse tijd, zoals de walstoep met inscriptie van Tacitus, de maquette van het castellum en de replica van een romeinse mijlpaal.

Van het Romeinse verleden is naar aanleiding van de reconstructie van het stadshart en de daaraan voorafgaande archeologische opgravingen (van 1998 tot 2002) in dat gebied, een groot aantal (gebruiks)voorwerpen uit de grond gehaald. Een aantal, soms zeer waardevolle, voorwerpen is te bezichtigen in de erfgoedwinkel van de Historische Vereniging aan de Van Boetzelaarstraat 48, waar de romeinse wandeling begint.

De rondwandeling duurt ruim een uur en is gratis, alhoewel een vrijwillige bijdrage op prijs wordt gesteld.

De speciale rondwandelingen zijn voorlopig vastgesteld op:

zaterdag 18 mei, 11.00 uur;

zaterdag 29 juni, 11.00 uur;

woensdag 10 juli, 14.00 uur;

woensdag 14 augustus, 14.00 uur;

zaterdag 12 oktober, 11.00 uur.

In tegenstelling tot de wandelingen op de eerste zaterdag van iedere maand is het voor de pleisterplaatswandelingen noodzakelijk dat u zich vooraf aanmeldt.

Info en aanmelden: 0172 475265 of 06 15214395.

Index van onze collectie

Boeken