Alphen wandelt door het Romeinse verleden [met een gids]

Deze excursie laat je ontdekken hoe het huidige Alphen aan de Oude Rijn 2000 jaar geleden als Albaniana aan de Limes ontstaan is.

In de Erfgoedwinkel de Vergulde Wagen aan de Van Boetzelaerstraat zien we archeologische vondsten die ons een inkijkje geven in het Romeinse en het leven van de Germanen in onze regio. Vooral aan deze en andere bijzondere archeologische vondsten heeft de Neder-Germaanse Limes zijn Unesco werelderfgoed status te danken. We wandelen langs de locaties waar deze vondsten 2 millennia geleden in gebruik waren. We laten je zien waar toen in het huidige Stadshart een voor die tijd giga groot fort aangelegd werd maar ook door de komst van de Romeinen een pleisterplaats in het Groene Hart ontstond. Een centrum van handel, religie en vertier zoals we het nu nog steeds in het Stadshart kennen. Na deze korte wandeling fietsen we naar Museumpark Archeon om daar in levende lijve te zien hoe men hier in de prehistorie en Romeinse tijd woonde en werkte. Tenslotte nemen we een kijkje achter de schermen van de Romeinse restauratiewerf van de Zwammerdam schepen, dé topstukken van het Neder-Germaanse Lims Unesco werelderfgoed.

Programma op de woensdagen:

14.00 Introductie en uitleg bij de Albaniana expositie in Erfgoedwinkel de Vergulde wagen.

14.30 Wandeling door Albaniana:

• Alphense Brug, de geschiedenis van de Oude Rijn & de mijlpaal aan de Limesweg, de Via Albaniana
    • Aarkade: de castellum aanlegsteiger van de Zwammerdamschepen,
    • De maquette van het castellum: de eerst bebouwing in Alphen, 43 na Chr
    • Adventskerk: 2000 jaar religie, handel en vertier Halebos brug: het dna van de Zwammerdam schepen en de castellumpoort

15.15 per (huur)fiets naar Museumpark Archeon via het Weteringpad en het klimaatbos

15.45 – 17.00 rondleiding door het museumpark.

• Romeins Museum: korte rondleiding langs de vondsten in het Stadshart
    • Wandel door de prehistorie
    • Op ontdekking langs de Albaniaanse locaties: poort, tuintjes, winkeltjes, tempeltje, badhuis,
    • Een kijkje achter de schermen in de Romeinse werf