LID WordEN     0172 42 40 48

Wandel/Fiets
Expositie

Genealogie

Wie zijn uw voorouders en waar komen zij vandaan?

Met FAMILIEONDERZOEK of GENEALOGIE kunt u dat uitzoeken. De Historische Vereniging Alphen aan den Rijn heeft een werkgroep Genealogie die u meer kan vertellen over het doen van familieonderzoek. Voor feitelijke informatie voor uw eigen familieonderzoek kunt u het beste terecht bij de officiële archieven, het Centraal Bureau voor Genealogie of een van de vele websites over dit onderwerp.

INLOOPMIDDAG
Elke tweede zaterdag van de maand van 13.00 tot 16.00 uur

Aanmelden is niet noodzakelijk maar gewenst om verzekerd te zijn van uitgebreide hulp door een van onze genealogen.

GENEALOGIE OOK ONLINE MOGELIJ K
De werkgroep Genealogie wil zowel leden als niet leden graag van dienst zijn met adviezen en hulp  bij onderzoek naar voorouders.

Kunnen wij u helpen?
Geef dan uw gegevens via e-mail aan ons door en u hoort van ons. U kunt dus ook informatie online opvragen!

MAIL

Wat kunnen we online:

De werkgroep Genealogie heeft de afgelopen periode niet stil gezeten. Door de corona-crisis zijn er enige tijd geen inloopspreekuren gehouden, maar konden onze leden wel vragen insturen.
De werkgroep Genealogie heeft voor Suze Mechelse, die een boek wil samenstellen van de familiegeschiedenis, diverse onderzoeken gedaan.

Zij schrijft:
In onze familie werd altijd verteld dat we ongeschonden de 2e WO zijn doorgekomen. Tot ik bij het nazoeken van onze familiegeschiedenis ontdekte dat achterneef Dirk

Mechelse in 1945 in Buchenwald is overleden. Na het speuren op allerlei sites blijkt dat hij – een gelovig huisschilder-  in 1942 in Alphen is gearresteerd.

Dan komen de vragen.. waarom, waar ging hij heen.. Als ik vastloop vind ik de werkgroep genealogie van de Historische Vereniging bereid om verder te zoeken. Ze hebben ervaring, kennen de nodige organisaties én hebben een netwerk van collega’s die helpen zoeken.

Binnen 6 weken is er een gedegen overzicht, aangevuld met gegevens van politierapporten, het NIOD en

bronvermelding. Voor zover er nog hiaten in de trieste geschiedenis zitten, krijg ik een handvat om verder te zoeken. Petje af… mijn vooroordeel dat genealogen alleen geschiedenis van eeuwen geleden nazoeken, blijkt achterhaald.

Suze Mechelse