Wereldstad aan de Limes

Welkom in het romeinse verleden van Alphen aan den Rijn

Als bewoner van Alphen aan den Rijn word je van harte uitgenodigd om onze Wereldstad aan de Limes te ontdekken en te ervaren. Alphen een Wereldstad? Jazeker, want hier in Alphen aan den Rijn is de Limes overal aanwezig en te beleven. Het Romeinse leger en de Cananefaatse Rijnlanders hebben hun sporen achtergelaten. Deze Neder-Germaanse Limes, de grens van het Romeinse Rijk is sinds 2021 Unesco Werelderfgoed en loopt dwars door onze gemeente: de Oude Rijn. Vandaar Alphen Wereldstad en daar moeten we als Alphenaren erg trots op zijn. De afgelopen jaren is door archeologen en vrijwilligers hard gewerkt om op vele plekken de Romeinse geschiedenis te laten zien, zodat iedereen – bewoners en bezoekers – deze kan ontdekken en beleven. (Bron: “Hier is ALPHEN”.

OFFICIERS SERVIES

Dat Albaniana een heel belangrijk fort geweest moet zijn bewijzen deze vondsten van amateur archeologen die tentoongesteld worden in Erfgoedwinkel de Vergulde Wagen van de Historische Vereniging Alphen aan de Rijn. Dit soort officiers servies werd alleen gebruikt bij speciale gelegenheden wanneer het allerhoogste officierskader op bezoek kwam in een Castellum. Het donkere bekertje is versierd met een jacht tafereel. Een absoluut zeldzame top-vondst, die jammer genoeg niet meer compleet gevonden werd.