Beleef 2000 jaar Albaniana

Start: Erfgoedwinkel de Vergulde Wagen,
Boetzelaerstraat 48, Alphen aan den Rijn

Boeken: minimaal 2 dagen vooraf via Ria Langeveld 0172-475265, of via Archeon.

Deze excursie laat je ontdekken hoe het huidige Alphen aan de Oude Rijn 2000 jaar geleden als Albaniana aan de Limes ontstaan is.

In de Vergulde Wagen zien we archeologische vondsten die ons een inkijkje geven in het Romeinse en het leven van de Germanen in onze regio. Vooral aan deze en andere bijzondere archeologische vondsten heeft de Neder-Gemaanse Limes zijn Unesco werelderfgoed status te danken. We wandelen langs de locaties waar deze vondsten 2 millennia geleden in gebruik waren. We laten je zien waar toen in het huidige Stadshart een voor die tijd giga groot fort aangelegd werd maar ook door de komst van de Romeinen een pleisterplaats in het Groene Hart ontstond. Een centrum van handel, religie en vertier zoals we het nu nog steeds in het Stadshart kennen. Na deze korte wandeling fietsen we naar Museumpark Archeon om daar in levende lijve te zien hoe men hier in de pre-historie en Romeinse tijd woonde en werkte. Tenslotte nemen we een kijkje achter de schermen van de Romeinse restauratiewerf van de Zwammerdam schepen, dé topstukken van het Neder-Germaanse Lims Unesco werelderfgoed.

Programma op de zaterdagen:

11.00 Introductie en uitleg bij de Albaniana expositie in Erfgoedwinkel de Vergulde wagen.

11.30 Wandeling door Albaniana:

• Over de Alphense Brug, de geschiedenis van de Oude Rijn & de mijlpaal aan de Limesweg de Via Albaniana
    • Langs de Aarkade met de aanlegsteiger van de Zwammerdamschepen en het ruige gebied van de Cananefaten aan de overkant
    • Naar de maquette van het castellum: de eerst bebouwing in Alphen rond 40 na Chr
    • Door de castellumpoort naar de Julianastraat met het kampdorp langs de Via Albaniana: langs het badhuis en 2000 jaar religie, handel, nijverheid en vertier.

12.15 per (huur)fiets naar Museumpark Archeon via het Weteringpad en het klimaatbos.

12.45 lunch in de Romeinse herberg in het museumpark

13.30 rondleiding met een Archetolk door het museumpark:

• We wandelen door de pre-historie en zien hoe in de ijzertijd de Germaanse Cananefaten in onze regio leefden,
    • beklimmen de replica van een van de poorten van het eerste houten castellum,
    • krijgen onder andere uitleg over wat er sinds de komst van de Romeinen hier veranderde. Met name in het kampdorp van Albaniana zien we wat de Romeinen in onze streek introduceerden; de kruidentuintjes, verkoopstalletjes, een offerplaats, de Via Albianana, en niet in de laatste plaats ook het badhuis.
    • Heel bijzonder is een kijkje achter de schermen van de restauratiewerf Zwammerdamschepen. Iconen van het Unesco werelderfgoed.
    • Tenslotte bezoeken we met onze archetolk het Romeins Museum. We maken een korte rondleiding langs de drie archeologische Limes toppers die op de plaats van Het Alphense Stadshart gevonden zijn: de poortsteen, trompet en Venus van Alphen

15.00 – 17.00 Én mocht dit alles nog niet genoeg zijn, dompel je dan zelf verder onder in het pre-historie, de Romeinse tijd, de Vikingen of de Middeleeuwen

Voor bezoekers die alleen de wandeling door Albaniana (het centrum van Alphen aan den Rijn) meemaken is deze excursie gratis.

Voor bezoekers die ook het Archeon verkennen is de prijs inclusief lunch:  € 25,-, met Museumjaarkaart € 17,50.

Exclusief kosten huur-fietsen, te huren in de fietsenstalling aan de Aarkade.

okt 12 2024